Je gaat samenwonen, begint een eigen bedrijf of hebt net jouw droomhuis gekocht. Gebeurtenissen waar de notaris graag met jou over in gesprek gaat en waar je (vaak) zelfs verplicht toe bent. Maar waarom eigenlijk? Is het niet een klein beetje noodzakelijk kwaad om de notaris altijd maar te ‘moeten’ inschakelen?
We horen het regelmatig: waarom moet een samenlevingscontract nou zo duur zijn? Een verhuizing kost al zoveel, waarom ook nog al die noodzakelijke rompslomp bij de notaris? En niet te vergeten al die notariële termen, daar snapt een normaal mens toch niets van?! Oké, we begrijpen dat het werk van een notaris soms de nodige vragen met zich meebrengt. En natuurlijk zien wij de zaken een beetje anders. Maar laten we het daarom eens wat beter uitleggen.
Stoffig
Ja, die term snappen we wel. We hebben immers archieven vol klantdossiers hangen. En die gaan jaren terug. Niet voor niets natuurlijk. We hebben nou eenmaal te maken met de wettelijke bewaar- en administratieplicht. Dat is onze plicht om goed voor al jouw getekende contracten en overeenkomsten te zorgen. Wel zo prettig als je zelf een officieel document kwijt bent, denkt dat er met een akte is geknoeid of iets van jaren terug wilt opzoeken. Wij hebben altijd het origineel.
(Te) duur
Een testament, huwelijkse voorwaarden of de levering van een huis. Met één druk op de knop draaien we een standaardformulier uit en passen we deze waar nodig aan. Je komt tekenen en dat is dat. Dat hoeft toch niet zo duur te zijn? Nee, als het allemaal zo eenvoudig was, natuurlijk niet. Maar vergeet niet dat een notaris veel meer handelingen verricht, en dat aan elke handeling meerwerk gekoppeld is. De notaris zorgt er bijvoorbeeld voor dat alles volgens de (wettelijke) regels verloopt. We stellen bij aankoop van een woning de leveringsakte en eventuele hypotheekakte voor jou op. We zorgen voor de inschrijving in de openbare registers, zoals het Kadaster. Bovendien voeren we het benodigde onderzoek uit. Want je wilt toch niet dat jouw woning op het moment van tekenen (ook) al aan een ander is verkocht? Of dat de verkoper failliet is? Daarbij komt nog de financiële afwikkeling. Deze verloopt ook voor een groot deel via de notaris. Je stort als koper de koopsom op onze zogenaamde derdengeldenrekening. Als alles in orde is, zorgen wij ervoor dat het geld op de rekening van de verkoper terechtkomt. In feite betaal je dus voor de verschillende handelingen die we moeten uitvoeren om ervoor te zorgen dat alles vlekkeloos en zonder problemen verloopt. Zo willen we je ontlasten van de zaken waar je zelf weinig of geen verstand van hebt en weet je zeker dat je de volledige eigendom hebt gekregen van jouw nieuwe droomhuis.
Saai en onbegrijpelijk
Ja, ook daar kunnen we inkomen. Alle termen die we gebruiken komen uit wetboeken en zijn natuurlijk nogal ingewikkeld. Dit is vaak zo verwoord omdat bepaalde zaken maar op één manier uitgelegd moeten kunnen worden, om discussie te voorkomen. Maar vergeet niet, je kunt ons altijd om advies of uitleg vragen. Bijvoorbeeld als je wilt weten welke plichten je hebt na het afsluiten van een hypotheek. Of wat er geregeld moet worden als je gaat scheiden of een eigen bedrijf wilt starten. Bij het tekenen van de akte leggen we altijd graag in begrijpelijke taal uit wat we voor jou kunnen doen en waar je zelf allemaal aan moet denken. Zo weet je waar je uiteindelijk voor tekent en vooral: dat het goed zit.
Mr. Frank Sterel
Notaris
Heb je zelf een vraag? Wij antwoorden deze graag! Mail naar: info@sterelcs.nl.